Список елементів психічного та емоційного здоров'я як глобальна мета для психотерапії


 

Список елементів психічного та емоційного здоров'я як глобальна мета для психотерапії.
Здатність кохати.
Здатність залучатися до відносин, відкриватися Іншій людині. Любити її такою, якою вона є: з усіма недоліками та перевагами. Без ідеалізації та знецінення. Це здатність віддавати, а не тільки брати. Це стосується і батьківської любові до дітей, і партнерської любові між чоловіком та жінкою.
Здатність працювати.
Це стосується не лише професії. Це насамперед про здатність створювати і творити те, що є цінним для людини, сім'ї, суспільства. Людям важливо усвідомлювати, що те, що вони роблять, має сенс і значення для інших. Це здатність привносити у світ щось нове, творчий потенціал. Підлітки часто відчувають складність у цьому.
Здатність грати.
Тут йдеться як про прямий сенс "гри" у дітей, так і про здатність дорослих людей "грати" словами, символами. Це можливість використовувати метафори, алегорії, гумор, символізувати свій досвід і отримувати від цього задоволення. Американський психолог Jaak Panksepp довів, що гра має велике значення у розвитку мозку. Він писав, що молоді тварини часто грають, використовуючи тілесний контакт, і це є важливим і значущим для розвитку. При цьому якщо тваринам не дозволити грати один день, то наступного дня вони гратимуть із подвійною старанністю. Вчений провів аналогію з людьми і зробив висновок, що, можливо, гіперактивність у дітей - це наслідок нестачі гри. Крім того, в сучасному суспільстві спостерігається загальна тенденція до того, що ми перестаємо грати. Наші ігри з "активних" перетворюються на "відсторонено-спостерігальні". Ми все менше самі танцюємо, співаємо, займаємося спортом, дедалі більше спостерігаючи, як це роблять інші. Це буде мати певні наслідки для психічного здоров'я.
Безпечні стосунки.
На жаль, нерідко люди, які звертаються до психотерапії, перебувають у насильницьких, загрозливих, залежних - словом, нездорових відносинах. І одна із цілей психотерапії допомогти їм це виправити. Щоб краще зрозуміти причини та природу цього явища, ми можемо звернутися до теорії прихильності Джона Боулбі. Він описав три типи прихильності: нормальну, тривожну (складно виносити самотність, тому людина "прилипає" до значного об'єкта) і уникаючу (людина може легко відпустити Іншого, але при цьому залишається з колосальною тривогою всередині). Згодом виділився ще один тип прихильності - дезорганізований (D-тип): люди з цим типом прихильності часто реагують на доглядаючу за ними людину як на джерело одночасно тепла і страху. Це властиво людям з прикордонним рівнем особистісної організації, і часто спостерігається після насильства чи заперечення дитинства. Такі люди "прилипають" до об'єкта уподобання і одночасно "кусають" його. На жаль, порушення прихильності - дуже поширене явище. Але хороша новина в тому, що тип прихильності можна змінити. Як правило, для цього добре підходить психотерапія (від 2 і більше років). Але можлива зміна типу прихильності і за наявності стабільних, безпечних, тривалих (понад 5 років) відносин із партнером.
Автономія.
У людей, які звертаються в психотерапію, часто відзначається її недолік (але величезний потенціал, якщо вони в терапію таки прийшли). Люди роблять не те, чого насправді хочуть. Вони навіть не встигають "вибрати" (прислухатися до себе), чого їм хотіти. При цьому ілюзорно автономія може зміщуватися на інші сфери життя. Наприклад, пацієнти, які страждають на анорексію, найчастіше намагаються контролювати хоч щось, що їм здається доступним, вибираючи при цьому замість своїх бажань власну вагу.
Постійність себе або концепція інтегрованості.
Це здатність залишатися в контакті з усіма сторонами свого Я: як добрими, так і поганими, як приємними, так і тими, що не викликають бурхливої ​​радості. Це також здатність відчувати конфлікти і при цьому не розщеплюватись. Це контакт між дитиною, якою я був, тим, хто є зараз, і тією особистістю, якою я буду через 10 років. Це здатність враховувати та інтегрувати все, що дано Богом та природою та те, що я в собі зумів розвинути. Одним із порушень цього пункту може бути "напад" на власне тіло, коли воно несвідомо не сприймається як частина себе. Воно стає чимось окремим, що можна змусити голодувати чи різати і т.п.
Здатність відновлюється після стресу (сила Его).
Якщо в людини достатньо сили Его, то, коли вона стикається зі стресами, вона не хворіє, не використовує для виходу з нього тільки один ригідний захист, не зривається. Вона здатна найкращим способом адаптуватись до нової ситуації.
Реалістична та надійна самооцінка.
Багато людей нереалістично і при цьому занадто жорстко оцінюють себе, мають суворе Супер-Его, що критикує (Критикуючий Внутрішній Батько) . Можлива і зворотна ситуація – завищена самооцінка. Батьки вихваляють дітей, бажаючи мати все найкраще, у тому числі і "найкращих" дітей. Але така необґрунтована похвала, позбавлена ​​в самій своїй суті кохання та тепла, вселяє у дітей почуття порожнечі. Вони не розуміють, ким є насправді, і їм здається, ніби ніхто їх насправді не знає. Вони часто діють, ніби мають право на особливе ставлення до себе, хоча, по суті, не заробили цього (Розпещена або Вразлива Внутрішня Дитина).
Система ціннісних орієнтацій.
Важливо, щоб людина розуміла етичні норми, їх зміст, при цьому був гнучкий у дотриманні ним. У 19 столітті говорили про "моральне божевілля", що зараз називають скоріше антисоціальним розладом особистості. Це серйозна проблема, пов'язана з нерозумінням, невідчуттям людиною різних етичних, моральних та ціннісних норм та принципів. Хоча в той же час такі люди можуть зберігати інші елементи з даного списку.
Здатність виносити напруження емоцій.
Виносити емоції - отже вміти залишатися з ними, відчувати їх, не діючи під їхнім впливом. Це також одночасна здатність залишатися в контакті і з емоціями, і з думками – своєю раціональною частиною.
Рефлексія.
Здатність залишатися его-дистонним, подивитися на себе з боку. Люди з рефлексією здатні бачити, що саме є їхньою проблемою, і відповідно поводитися з нею таким чином, щоб вирішити її, максимально ефективно допомагаючи собі.
Менталізація.
Маючи цю здатність люди здатні зрозуміти, що Інші - це зовсім окремі особистості, зі своїми особливостями, особистісною та психологічною структурою. Такі люди також бачать різницю між тим, що вони почуваються скривдженими після чиїхось слів і тим, що насправді Інша людина не хотіла їх образити. Ця образа швидше викликана їх особистим, персональним досвідом та особистісними особливостями (Проекція або Перенос).
Баланс між тим часом, що я роблю для себе та для свого оточення.
Це про можливість бути собою та піклуватися про власні інтереси, враховуючи при цьому й інтереси партнера, з яким є стосунки.
Почуття вітальності.
Здатність бути і почуватися живим. Вінникот писав, що людина може нормально функціонувати, але при цьому бути ніби неживою. Про внутрішню омертвілість писав і Андре Грін.
Визнання того, що ми не можемо змінити.
Це про здатність щиро і чесно сумувати, приймати та проживати скорботи у зв'язку з тим, що неможливо змінити. Прийняття своєї обмеженості та оплакування того, чого нам хотілося б мати, але його в нас немає.
Таким чином, у кожної людини можуть бути різні ці елементи психічного здоров'я. Є певні закономірності та взаємозв'язки між, наприклад, типом особистісної організації та "пробілами" у цьому списку. Але в загальному вигляді цей список є глобальною метою для психотерапії. З переважним урахуванням особистих особливостей кожного клієнта чи пацієнта.
І, звичайно, перелічені елементи психічного здоров'я не є однозначним суворим еталоном, швидше - орієнтиром, який, втім, кожен має право сам для себе вибрати.
За матеріалами семінару Н. Мак-Вільямс
2
Поширили: 2
Подобається
Коментувати
Поширити

Comments